Swingende drums, een ‘slapping’ contrabas en een Gretsch-gitaar: het zijn de hoofdingrediënten voor een avondje rockabilly, verzorgd door wereldster Brian Setzer en zijn gevolg. De King Of Swing gaf gisteren zijn enige show in Europa – festivals daargelaten – en deed dat met verve. Met een energiek en bij vlagen virtuoos optreden toonde hij maar weer eens aan dat rock & roll tijdloos is.
Het is een drukte van jewelste aan de ArenAboulevard. Waar het gros van de mensen op weg is naar de ArenA voor het concert van Beyoncé, loopt een kleiner (veelal wat ouder) deel van het publiek richting HMH. Eenmaal aangekomen blijkt het ook hier goed vol te zitten, in een zaal die wordt gedomineerd door vetkuiven, bakkebaarden en polkadotrokken. Liefhebbers uit heel Europa verzamelen zich hier voor een reis terug in de tijd.
Het voorgerecht wordt vanavond verzorgd door Danny Vera en zijn band. Met een aantal uptemponummers warmt hij het publiek op en ontvangt hij volledig terecht een groot applaus. Om negen uur is het vervolgens tijd voor de hoofdact. Vier man bestijgen het podium van de inmiddels bomvolle Heineken Music Hall. In de kleinste – vetkuif, leren jasje en dito broek – herkennen we direct Brian Setzer.
Met zijn Rockabilly Riot brengt de Amerikaan een gevarieerd programma: veel werk van The Stray Cats (Rumble In Brighton, Cry Baby, Stray Cat Strut, Runaway Boys) wordt afgewisseld met nummers van de Brian Setzer Orchestra, zoals 49 Mercury Blues en Crash Like Thunder. Het laatste soloalbum, Rockabilly Riot! All Original uit 2014, komt eveneens aan bod met Nothing Is A Sure Thing. Gemene deler bij al deze nummers is het hoge energie- en swinggehalte dat blijft aanhouden van begin tot eind. Slechts een enkeling lukt het hierop stil te blijven staan.
Hommage aan Sun Records
Het menu dat Setzer serveert staat bol van verwijzingen naar rockabilly-helden van vroeger. Dit blijkt uit het eigen Stray Cats-nummer Gene And Eddie, waarin Gene Vincent en Eddie Cochran worden geëerd, maar ook uit een aantal covers dat wordt gebracht van Sun Records uit Memphis. In 2005 bracht Setzer al een album uit met uitsluitend songs van dit label, vanavond is het openingsnummer een cover van Carl Perkins: Put Your Cat Clothes On. Verder wordt het publiek getrakteerd op Great Balls Of Fire (Jerry Lee Lewis), waarin – uiteraard – een hoofdrol is weggelegd voor Setzers toetsenist, die gedurende de hele show de piano staand bespeelt.
Ook Johnny Cash komt aan bod, met Folsom Prison Blues. Dat het publiek in de Heineken Music Hall dit nummer vanavond al voor de tweede keer hoort – Danny Vera speelde het ook al in het voorprogramma – mag de pret niet drukken. De oude meesters kunnen immers niet vaak genoeg geëerd worden. Met een instrumentale versie van Blue Moon Of Kentucky (Elvis Presley) is de ode aan het Million Dollar Quartet compleet. Saillant detail is dat het dit jaar precies zestig jaar geleden is dat Perkins, Lewis, Cash en Presley samenkwamen voor hun befaamde jamsessie in de Sun-studio te Memphis.
Ik heb het al eerder vermeld, maar wat vanavond het meeste opvalt is de enorme energie die de band uitstraalt en meegeeft aan het publiek. Setzer danst ‘duckwalkend’ over het podium en springt op de piano, terwijl de contrabas tijdens het spelen dan weer om z’n as wordt gedraaid en dan weer horizontaal bespeeld wordt. Steeds als je denkt dat het niet swingender en energieker kan, overtreffen Setzer en zijn mannen zichzelf weer. Zo staat de hele zaal te dansen op Fishnet Stockings van The Stray Cats, en wordt het reguliere programma afgesloten met het nóg energiekere Let’s Shake, van de eerdergenoemde Rockabilly Riot-plaat uit 2014.
Voor de toegift komt Setzer in z’n eentje terug het podium op. Hij trakteert het publiek op het instrumentale Sleepwalk, een rustig en intiem nummer waarin hij maar weer eens aantoont een enorme gitaarvirtuoos te zijn. Na dit speciale moment wordt de avond afgesloten met de Stray Cats-hit Rock This Town en de rockabilly-klassieker Seven Nights To Rock. De conclusie van vanavond: rock & roll will never die!
Brian Setzer in de Heineken Music Hall
Gezien op zaterdag 16 juli 2016
Foto’s: Luuk Denekamp
4 Reacties
Ja,
Ik kan me volledig aansluiten bij de recencie. Van het begin tot het eind prima muziek. Gekregen waar we voor gekomen zijn.
Prima!
geweldige avond .echt een feest.after party ook helemaal ok .
Geen woord aan toe te voegen! het was zeker een top concert en een mooie recensie.
Prima recensie, maar wel een woord aan toe te voegen, “goed vol te zitten”? “de inmiddels bomvolle Heineken Music Hall”?
Het zal allemaal wel maar niet bij het concert van Brian Setzer. Het hele tweede balkon was gesloten wegens tegenvallende kaartverkoop en in de zaal zelf was volop ruimte om te staan, er was zelfs volop ruimte om te dansen wat dan ook volop gedaan werd omdat zoals in de goede recensie al werd aangegeven Brian en consorten prima op dreef waren.