Een legendarisch album jaren na dato weer een podium geven: vele bands gingen Massive Attack al voor, maar weinigen probeerden hun oude werk zo sterk naar het heden te halen als Robert “3D” Del Naja en Grant “Daddy G” Marshall. Hun Mezzanine XXI-tour moet een ‘nightmare head trip’ worden. Maar is dat gelukt?
Mezzanine was het album dat Massive Attack bijna uit elkaar dreef. Een persoonlijke nachtmerrie om te maken, zo omschreven de bandleden het later. Creatieve meningsverschillen waren aan de orde van de dag en Mushroom verliet de band zelfs kort na de release. Mede hierdoor is Mezzanine echter ook een plaat geworden die zich totaal onderscheidt van zijn beide voorgangers, Blue Lines (1991) en Protection (1994). Het geheel is harder, directer, eerlijker misschien ook wel.
Mezzanine XXI
Om het 21-jarige jubileum van Mezzanine te vieren (nee, wij snappen ook niet waarom juist dat een mijlpaal is) verschijnt het album later dit jaar opnieuw en is het nu tijd voor de Mezzanine XXI-tour. Een concertreeks die verder gaat dan integraal de oude plaat oplepelen. Del Naja en Marshall hebben ervoor gekozen de songvolgorde totaal om te gooien, waardoor een veel betere setlist ontstaat dan wanneer de opbouw van het album was aangehouden. Bovendien wordt het geheel aangevuld met een vijftal covers, waarvan de meesten destijds ook als sample in een van de eigen tracks opdoken. Een leuk idee en geenszins een vullertje, want de songs passen muzikaal en thematisch feilloos tussen de rest. Pete Seegers Where Have All The Flowers Gone? is zelfs een van de hoogtepunten van de avond.
Sprong naar 2019
Muzikaal staat Mezzanine 21 jaar na dato nog steeds als een huis. Het geheel wordt feilloos uitgevoerd en bijzonder leuk is natuurlijk dat de oorspronkelijke vocalisten Horace Andy en Elizabeth Fraser zijn meegekomen om hun partijen voor hun rekening te nemen. Met name Andy is vanavond een ware smaakmaker met zijn kenmerkende intonatie. Maar ook thematisch zijn de tracks in 2019 nog steeds niet gedateerd. Sterker nog: misschien is Mezzanine wel actueler dan ooit. Dit wordt versterkt door de visuals, wanneer het videoscherm bijvoorbeeld de tekst ‘Once upon a time data would set us free’ toont. Toch zijn het vooral die visuals die enigszins tegenvallen. Ja, de video’s hebben in al hun simpelheid iets hypnotiserends en passen daardoor perfect bij de muziek, maar je kan je afvragen of enkel dat in combinatie met wat spots anno 2019 nog voldoende is om een show in de AFAS Live te geven. Het voelde allemaal een klein beetje ‘underwhelming‘.
Wanneer de band na amper anderhalf uur het podium zonder toegift verlaat, blijft dan ook een dubbel gevoel achter. Wat we gehoord en gezien hebben, was allemaal fantastisch. Het was alleen misschien op alle fronten net iets te weinig. Toch heeft de Mezzanine XXI-tour een duidelijke functie: iedereen laten horen dat het album toch echt definitief een tijdloze klassieker genoemd mag worden. Ik zet hem vandaag maar weer eens op repeat!
Massive Attack in AFAS Live
Gezien op vrijdag 1 februari 2019
Foto’s door Tineke Klamer
18 Reacties
Helemaal eens! Ja, het ging om Mezzanine, maar enkele nummers van hun andere albums in een toegift had het wel meer afgemaakt. Horace Andy was top!
Vond het heel matig. Interactie met publiek hoort er ook bij. Om na anderhalf uur zomaar weg te wandelen zonder iets te zeggen is eigenlijk gewoon minachting.
Precies dat… Ik had hetzelfde. Nul interactie met het publiek, geen woord gezegd. Na 1 uur en 20 minuten weg zonder toegift… Ik ga vaak naar concerten maar heb dit zelden meegemaakt.. jammer
Maar wat dan? “You’re the greatest audience, we love you”…??? Ik denk niet dat het MA publiek met dat soort onzin te paaien is. Ze hadden beloofd een celebration / reworking van Mezzanine te spelen en dat hebben ze meer dan overtuigend gedaan.
Ja precies, daar heb ik me geen moment aan gestoord. MA is nu eenmaal tegendraads. Van minachting van het publiek was totaal geen sprake volgens mij.
Muziek was fantastisch maar inderdaad geen interactie…was een anticlimax
Want….je was al tig keer eerder geweest en toen waren ze wel “interactief” met het publiek? Ben dit keer niet geweest, maar elke keer van de 5-6 keer dat ik ze wel gezien heb gaat het altijd zo. Enige voorkennis vooraf voorkomt dit overloze geneuzel achteraf.
Ik was op de 2e avond aanwezig. Ik vond het geluid heel matig. Juist vroeg gekomen om vooraan te staan alwaar ik weggeblazen werd door het laag. Erg teleurstellend.
Was aan zijkant boven en daar weer nergens last van. Goed geluid.
Jammer. In het midden van de zaal was het geluid perfect.
Vond het concert enorm tegenvallen. Vond het geluid ook heel slecht. Kan me niet eerder een concert in afas herinneren met zulk slecht geluid. Werd weggeblazen door de lage tonen, was een muur van laag geluid die de rest continu overstemde. Waren maar n paar momenten waar die lage tonen er niet waren en dan klonk het geluid mooi helder. Kon ook praktisch niets van de zang verstaan. Heel jammer. Stond achterin net voor de tribunes naast het vak van de geluidstechnici. Was ook nul interactie met t publiek, ook heel apart. De video muur was afwisselend, paar mooie filmpjes maar ook behoorlijk wat mindere, maar was in z’n geheel wel vaak heel erg druk en tegen t epileptische aan, helaas. Zag ook veel mensen om ons heen regelmatig knijpen met hun ogen.
Been a fan from the beginning and seen them countless times live.
Was at the Friday show and must say I was disappointed.
Mezzanine is a dark album and I get that they’re angry at the world,just like the rest of us,but it just didn’t work.
Love Horace Andy,but his voice let him down on more than one occassion.Music wasn’t as crisp as earlier concerts,and drowned out a lot of the vocals.
The world is f#☆*ed,but not sure showing films of dead bodies and people getting shot, at a concert celebrity your best album, is going to change anything.
Maybe a more positive vibe and a little interaction would have left the public feeling like they’d been to a concert instead of just watching a news reel.
Positivity is what’s needed in the world right now.
Luckily I saw the Mezzanine tour 21 years ago,and left with a happy memory.
I must agree with Norbert, for some parts
I saw them on a lot of occasions too. I must say I was overwhelmed Friday by their unique way of being themselves, not afraid of doing what they thought was important. I think this concert was more like a piece of art sometimes.
Art will always be discussed
Ik zat in het midden van het balkon en ook daar werd je letterlijk weggeblazen door het geluid. M.n. de bas was té heftig, en de vocals té zwak. Toch ging ik weg met het gevoel ook figuurlijk “blown away” te zijn, de muziek met de visuals was een goede combi. Inderdaad was het niet zo’n blijvende ervaring als 20 jaar geleden, maar ja, dat staat dan ook nog steeds als één van mijn beste concerten ooit…
By the way, wie is de vrouw in de prachtige video waarin Dissolved Girl wordt gezongen tijdens het concert ?
Prachtige avond (2 feb): genoten van de bezwerende muziek, de beklemmende visuals, de prachtige achtergrond, die mij het gevoel gaven in een soort Blade Runner setting te zitten! Alleen jammer dat het stompzinnige Nederlandse publiek weer zo ongegeneerd stond te ouwehoeren tijdens de rustige nummers!
Ik heb het een fantastisch concert gevonden.de duistere bezwerende zang gaf mij op veel momenten
Kippenvel.
Ik vond het concert wel kort,het zou een mooie afsluiting zijn geweest wanneer ze bij een toegift
Een soort van Best of hadden gebracht.Maar ik ben een ervaren concert bezoeker,en een concert kan nooit
Voor iedereen helemaal perfect zijn,
massive Attack bedankt en tot de Volendam keer.
I attended the Feb-2 2019 concert of Massive Attack. Positioned centrally in the pit, 30 meters away from the stage, I have never experienced such a poor sound for a concert. Either the AFAS concert hall is actually *not* designed for acoustic purpose, or the sound checks were *ill-made* that night. In any case, this experience is absolutely not matching the 60 euros required per person. I will not let the AFAS Live get away with it so easily. They have my money, but I didn’t get the sound. I’m in touch with them to get a ticket refund.