De ‘An Evening With’-shows van Dream Theater staan altijd garant voor drie uur spektakel. Gezien de vele noten die voorbij komen dus een flinke klus om te klaren, vooral voor zanger James LaBrie. De frontman staat echter sinds het vertrek van drummer Mike Portnoy vol zelfvertrouwen op het podium. Bovendien kan hij tijdens de huidige tour een paar van zijn favoriete nummers zingen. Op 17 februari doet Dream Theater de Heineken Music Hall in Amsterdam aan. LaBrie vertelt wat we kunnen verwachten.
Dream Theater was dit jaar voor de tweede keer op rij genomineerd voor een Grammy Award in de categorie Best Metal Performance. In 2013 ging Foo Fighters er met het beeldje vandoor. Nu werd het nummer God Is Dead? van Black Sabbaths album 13 verkozen boven The Enemy Inside van jullie album Dream Theater. Teleurgesteld?
“Natuurlijk ben je een beetje teleurgesteld. De kans dat je een Grammy binnensleept is gewoon aanwezig. Maar we moesten het opnemen tegen het iconische Black Sabbath. Een deel van me dacht al dat de eer naar die mannen zou gaan, alleen al om wie ze zijn. Daar gaat het toch vaak om tijdens dit soort evenementen. Het gaat niet zozeer om het nummer, maar meer om het totaalplaatje. Dat zeg ik niet om God Is Dead? of het Black Sabbath-album te benadelen, want die zijn gewoon goed. Ik houd me voorlopig maar vast aan het aloude spreekwoord ‘driemaal is scheepsrecht’!”
Je verwacht dat Dream Theater opnieuw wordt genomineerd?
“Ik ga er niet vanuit dat we de volgende keer zomaar worden genomineerd. Zoiets moet je niet als vanzelfsprekend beschouwen. We blijven ons uiterste best doen om zo sterk mogelijke nummers te schrijven. We hebben ons hoogtepunt nog niet bereikt. Bovendien lijkt het erop alsof men bij de organisatie iets meer open staat voor onze soort muziek. Dat we op de radar zijn gekomen maakt de kans op een nieuwe nominatie groter.”
Jullie kunnen in elk geval tijdens deze toer twee nummers vertolken die voor een Grammy zijn genomineerd. Komen die ook op de setlijst voor de speciaal aangekondigde show in het Boston Opera House in maart waar jullie gaan optreden met een koor en het orkest van de Berklee College Of Music?
“We hebben de set besproken, maar die ga ik niet hier verklappen. We willen de mensen verrassen. Dream Theater heeft een verregaande geschiedenis met de Berklee College Of Music. Daar is de band ontstaan. Bovendien heeft onze nieuwe drummer Mike Mangini er les gegeven. We zijn door de school benaderd. Men zegt dat negentig procent van de studenten het nog altijd over Dream Theater heeft. Van daaruit is het idee ontstaan om een speciale show op te voeren. Er werd voorgesteld om met een koor en orkest te werken, dat biedt nog meer perspectieven om een unieke show neer te zetten. Ik ben er dan ook vrijwel zeker van dat er een dvd van zal verschijnen.”
Tijdens jullie huidige tour, die op 17 februari neerstrijkt in de Heineken Music Hall in Amsterdam, besteden jullie extra veel aandacht aan de albums Awake (1994) en Metropolis Part 2: Scenes From A Memory (1999). Logisch, ze bestaan respectievelijk twintig en vijftien jaar. Hoe is het om in dat oudere materiaal te duiken?
“Ik vind het vooral leuk om het materiaal van Awake weer naar boven te halen. Op de een of andere manier heb ik daar weer een sterke connectie mee. Met name een nummer als Scarred zing ik graag, maar ook The Mirror en Lie. We doen zelfs Space-Dye Vest voor het eerst live. Het eind van dat nummer, dat door de originele Dream Theater-toetsenist Kevin Moore is geschreven, hebben we wel een klein beetje aangepast. Ik zing het laatst couplet bijvoorbeeld een octaaf hoger dan in het origineel, daardoor krijgt het nummer meer pit.”
Sinds de komst van de nieuwe drummer Mike Mangini spelen jullie met een vaste setlist. Handig voor het productieteam. Ook zeker rustiger voor de band, en dan met name Mangini die al het oude materiaal onder de knie moet krijgen. Toch vinden veel mensen het jammer. Hoe kijk jij daar tegenaan?
“Net als bij de vorige tour (A Dramatic Tour Of Events – red.) wisselen we enkele nummers per tourblok. We snappen dat het omgooien van nummers, per show, erg aantrekkelijk is voor fans die naar meerdere shows gaan. Maar wat je zegt, bij een grote productie is dat niet handig. En onze productie is nog nooit zo uitgebreid geweest als nu. We bieden een totaalplaatje, niet alleen over de muziek is veel nagedacht, ook het visuele aspect vinden we belangrijker dan ooit. Het moet een complete live-ervaring zijn. Als je dat wilt laten slagen moet je als een machine te werk gaan. Daarbij moet je ook sommige dingen opofferen, zoals het omgooien van de set.”
Het valt op dat jullie The Shattered Fortress spelen. Dat is een Mike Portnoy-nummer bij uitstek. Het is het afsluitende onderdeel van de saga over zijn voormalige alcoholverslaving. Omdat Portnoy niet op een fijne manier is vertrokken, lijkt me dat daar discussie over ontstaat binnen de groep.
“De meeste mensen denken dat het een Mike Portnoy-nummer is omdat hij de tekst heeft geschreven. Maar de muziek is door Dream Theater gemaakt, het is en blijft dus een Dream Theater-nummer en het is ons goedrecht om het te spelen. Als ik niet meer in de band zou zitten, dan kan ik ook niet zeggen dat bijvoorbeeld Disappear niet meer gespeeld kan worden. Bovendien zou je dan Space-Dye Vest nog eerder ter discussie kunnen stellen. Kevin Moore heeft daarvoor zowel de muziek als tekst geschreven.”
Duidelijk. Kunnen we binnenkort nog een solotour van jou verwachten in navolging van je nieuwste soloalbum Impermanent Resonance (2013)?
“De hele band wil graag en het album heeft goede reacties gekregen. Als Dream Theater klaar is met touren, willen we er meer werk van gaan maken. Het wordt dan een kleinere clubtour, maar dat is prima. Het zal op zijn vroegst plaatsvinden in de zomer van 2015. Van te voren willen we nog een extended play uitbrengen met vijf of zes nieuwe studionummers om een buzz te creëren.”
Dream Theater staat op 17 februari 2014 in de Heineken Music Hall met ‘An Evening With’-show.
0 Reacties