Nadat zijn Genesis Revisited Tour vorig jaar een groot succes bleek, kwam gitarist Steve Hackett gisteren nogmaals naar Nederland om materiaal van zijn voormalige band te vertolken. “Ik zie het als een prettige onderbreking van mijn solowerk”, zo vertelt hij in een interview met Lust For Life dat binnenkort op deze site te lezen is. In Markant Uden blijken de oude Genesis-nummers ook voor het publiek een welkome muzikale ervaring.
“Een avond vol liedjes waar je niet op kan meedansen.” Zo omschrijft Steve Hackett aan het begin van het optreden wat het publiek deze avond te wachten staat. Dat klopt natuurlijk, want de oude werken van Genesis zitten vol met tempowisselingen en rare maatsoorten. Niet meedansbaar dus, maar zeker wel meezingbaar, zo blijkt wanneer tracks als Dancing With The Moonlit Knight, I Know What I Like (In Your Wardrobe) en natuurlijk Supper’s Ready worden ingezet. Het is duidelijk dat het gros van het publiek in Uden bestaat uit fanatieke Genesis-liefhebbers.
Ten opzichte van het Genesis Revisited-concert dat Hackett iets meer dan een jaar geleden in Paradiso Amsterdam gaf, is de setlist behoorlijk aangepast. Sowieso is de complete volgorde anders, maar ook zijn er enkele nummers gewijzigd. Zo horen we in Uden jammer genoeg geen vertolkingen van topnummers als Afterglow en Entangled, maar daar krijgen we wel pareltjes als Squonk en The Fountain Of Salmacis voor terug. Opmerkelijk is ook de toevoeging van The Knife, een Genesis-nummer dat stamt uit de tijd dat Hackett nog niet in de band zat.
Trouw aan de originelen
Een showman is Hackett nooit geweest en zal hij ook nooit worden. Met zijn ogen dicht of starend naar zijn pedalboard is hij tijdens zijn gitaarspel zelden te betrappen op contact met het publiek. Dat hoeft ook niet, want het draait deze avond puur om de muziek. De Genesis-nummers worden zeer trouw aan de originelen neergezet: natuurlijk is er af en toe ruimte voor een kleine aanpassing of een improvisatie in een solo, maar over het algemeen zijn het de originele albumversies die als leidraad dienen. De stem van zanger Nad Sylvan draagt ook bij aan deze ervaring: hij klinkt bij vlagen behoorlijk als Peter Gabriel, zonder als een geforceerde kopie over te komen.
Het is makkelijk en misschien zelfs verleidelijk om te denken dat Steve Hackett met Genesis Revisited zijn oude band gebruikt om eenvoudig te scoren. Het tegendeel blijkt waar. Wie in 2012 het studioalbum Genesis Revisited II aanschafte, kon al horen dat de gitarist oprechte en kwalitatief hoogstaande vertolkingen neerzet van de legendarische songs en dat is bij de concerten niet anders. Daarbij is Hackett de enige van Genesis’ gloriebezetting die de afgelopen decennia iets wezenlijks met dit materiaal gedaan heeft, dus als we deze muziek dan toch willen horen, dan is hij zonder twijfel de aangewezen man. Ondergetekende heeft vanwege zijn leeftijd helaas nooit het oude Genesis kunnen aanschouwen, maar waande zich dankzij dit concert in Uden toch even een heel klein beetje in de jaren 70!
Gezien op zaterdag 17 mei in Markant Uden
Foto: Lee Millward
3 Reacties
Het was een TOP concert!! Ik had niet gedacht de muziek van mijn jeugd ooit nog eens live te zien. Super en non-stop in twee en een half uur uitgevoerd, wat het goede Genesis gevoel alleen maar ten goede kwam.
Een geweldige avond gehad!! Blijkbaar zijn (bijna alle) muzikanten te vervangen en blijft de muziek staan als een huis. Ik ben ooit begonnen bij ‘Seconds Out’. Het was dezelfde sensatie als toen. Een top prestatie !
Ik heb ze in Leiden gezien in de jaren zeventig,groenoordhallen met het geweldige album Seconds Out, met een prachtige lichtshow, geweldigenoten