Arno Hintjens blijft altijd jong. De Brusselaar uit Oostende mag dan grijze haren hebben en de zestig zijn gepasseerd, vermoeid raakt hij niet. Zeker niet van de muziek. Integendeel zelfs: dat is wat de Eddy Merckx van de Belgische rock&roll energie geeft. Niet vreemd dus dat hij nog altijd in rap tempo nieuwe platen maakt. Twee jaar geleden kwam Brussld uit en nu is daar alweer het nieuwe, negentiende album Future Vintage, een rauwe plaat die bewijst dat een artiest geen twintig hoeft te zijn om fris te klinken. Op het terras van Hotel Arena in Amsterdam zit hij er niet bijzonder kloek bij, maar daar heeft hij een goede reden voor: “Ik heb een kater, ben al sinds zes uur dertig op. Da’s vroeg hè.”
Half zeven in de ochtend. Geen tijdstip voor een rockster, maar zo mag je de voormalig frontman van Freckleface, Tjens Couter en TC Matic dan ook eigenlijk niet noemen. Hij wijst naar de lucht: “De sterren zijn boven. En bestaat rock&roll nog? Er zit tegenwoordig meer rock&roll in een kapperssalon dan in de muziek. The rock lost roll. Maar ik ben wel verschoten van die drie meisjes in Rusland, Pussy Riot. Zij maken een fantastisch statement, het zijn drie vrouwen met ballen. Veel zogenaamde rocksterren zouden daar een voorbeeld aan moeten nemen.”
Pussy Riot maakte een politiek statement tegen de ‘dictatuur’ van president Poetin. Politiek heeft altijd Hintjens’ interesse gehad. Hij aanschouwt de huidige fase van crisis met lede ogen. “We zitten in de jaren dertig hier in Europa. Europa is failliet, the times are a-changing.”
Hintjens was altijd de ultieme Europeaan onder de muzikanten. Beperkte zich in zijn nummers nooit tot één taal, zoals dat ook op zijn nieuwe plaat niet gebeurt. Maar voelt hij zich nog Europeaan nu het zo slecht gaat? “Ja, natuurlijk! Ik woon in de hoofdstad van Europa en ik word daar iedere dag mee geconfronteerd. Als je met een hond slaapt, neem je zijn vlooien ook.”
Verslaafd
Hij heeft de laatste zin nog niet uitgesproken of hij schiet in de lach. Net zo lang tot zijn adem op is. Want Hintjens is en blijft boven alles een levensgenieter. Hij is dan ook nooit van de keiharde discipline geweest. Dat hij op zijn 63e nog regelmatig platen uitbrengt heeft daar niets mee te maken, zegt hij. “Ik moet dat doen, da’s mijn therapie. Het laatste optreden van mijn vorige tour was in november in Canada. Ik zou eigenlijk pas weer een plaat opnemen in 2013, maar ik ben verslaafd aan adrenaline. Dus ik moet optreden, anders word ik depressief. Ik maak platen om op te treden. Dat geeft me energie. Ik ben nog old school.”
Future Vintage is dus gemaakt om het podium mee te bestijgen. Een plaat waarvan de basis is opgenomen in Oostende en de rest in Brussel, met John Parish als gitarist, drummer en producer. Billy Fuller is te horen als bassist. Hij werkte voorheen onder meer met Portishead en Robert Plant. Een studioband van formaat dus.
Levensgevaarlijke meeuwen
Op zijn oude dag probeert Hintjens nog steeds nieuwe dingen. Het laatste nummer van Future Vintage is een voorbeeld van zo’n probeersel. Op Ostend Dub is een merkwaardige combinatie van beatbox, harmonicaspel, een soort dubstep en gekrijs van meeuwen te horen. “Dat zijn meeuwen van Oostende. Er is iets heel raars aan het gebeuren met de meeuwen aan de Belgische kust. Meeuwen vinden hun eten normaal in zee. Nu blijven ze aan land en als ze eten zien, vallen ze de mensen aan. Voor kinderen die een ijsje eten is dat levensgevaarlijk. Heb je die film gezien van Hitchcock, The Birds? Nu komt het echt.” Hij lacht.
Conservatief
Ostend Dub is zo’n nummer dat nog niet eerder is gedaan. Typisch Hintjens, die de hedendaagse rockmuziek conservatief noemt. “Dat is spijtig. Er wordt veel retromuziek gemaakt en dat is oké, maar ik ontdek graag nieuwe dingen. Animal Collective bijvoorbeeld, of Arcade Fire ten tijde van Funeral. Die hebben iets nieuws gedaan.”
Hij haalt zijn laatste ontdekking uit zijn tas: een cd van de experimentele hiphopartiest Tyler, The Creator. Hintjens is in zijn leeftijdscategorie ongetwijfeld een zeldzame fan van de rapper. Lachend: “Maar ik ben oud geboren en zal jong sterven. Ik leef in het heden. Ik gebruik alleen dingen van vroeger om iets nieuws te maken: Future Vintage.”
Arno live: 19 oktober Mezz Breda, 26 oktober Tivoli Utrecht, 17 december Paradiso Amsterdam
0 Reacties