Om de een of andere reden sta ik op de redactie van LFL bekend als iemand die alleen van depressief klinkende muziek houdt, maar dat is volledig ten onrechte. Sterker nog, er zijn voldoende vrolijke deuntjes in de wereld die ervoor zorgen dat ik voorzichtig met m’n voeten beweeg als ik ze hoor. The Cure’s Friday I’m In Love bijvoorbeeld, of Starman van David Bowie. En kijk aan, op dit twaalfde studioalbum van Eels staat weer zo’n song waar ik een glimlach van krijg. Today Is The Day is, mede dankzij een smerig verslavend keyboardriedeltje, een onweerstaanbaar uptempo poppareltje dat nu al weken in m’n kop zit zonder dat ik er gestoord van word. De rest van The Deconstruction is al bijna net zo sterk als die eerste single. Gelukkig, want de laatste platen van de band van Mark Oliver Everett waren van beduidend mindere kwaliteit dan indierockklassiekers als Beautiful Freak (1996), Daisies Of The Galaxy (2000) en Blinking Lights And Other Revelations (2005). Neem bijvoorbeeld het schichtige titelnummer, dat zo op Beautiful Freak had kunnen staan als Beck zich destijds met die plaat had bemoeid. Of het funky You Are The Shining Light, met zijn heerlijke gitaarduels. Ja, The Deconstruction is eindelijk weer een voltreffer voor Eels – en dat had ik eerlijk gezegd niet meer verwacht.
0 Reacties