Ten tijde van de ska-revival eind jaren zeventig/begin jaren tachtig was er voor het grote publiek Madness. Daarna kwam er heel lang niks, en toen was er The Specials. Qua populariteit dan, want inhoudelijk had de 2 Tone-band toch echt heel wat meer te melden dan de collega’s van de ‘Nutty Boys’. Met oerleden Terry Hall, Lynval Golding en Horace Panter in de gelederen maakte The Specials gisteravond TivoliVredenburg tot het epicentrum van de feestelijke protestsongs.
Man At C&A, Concrete Jungle, Gangsters… Het zijn songs met snerpende, bijtende teksten die zich bewegen tussen rechtstreeks activisme en onderkoelde woede. Het is dan ook geen toeval dat The Specials juist de laatste jaren weer een opleving in populariteit beleeft. Toen het de wereld ogenschijnlijk goed leek te gaan, was de band ertussenuit of bezig met zouteloze reggae-coveralbums van een hoog UB40-gehalte, maar nu we in onzekere politieke tijden leven, blijken de teksten van toen weer net zo relevant als veertig jaar geleden.
Verenigd Europa en een fietsverbod
Wie eerder dit jaar op Stadspark Live of Bospop was, zal de aankleding van het podium nog wel herkennen: een groot aantal protestborden met een hoog punkgehalte. Toch is er dit keer iets anders, want bijna allemaal zijn ze overgespoten met de boodschap “REMAIN NOW”. Voor wie nog enigszins twijfelde of dit iets met de Brexit van doen heeft: gitarist/zanger Lynval Golding maakt al na een aantal nummers een duidelijk statement over een verenigd Europa.
Leadzanger Terry Hall blijkt deze avond echter heel andere politieke doelstellingen te hebben: “Utrecht: de volgende keer dat jullie mogen stemmen, doe dat dan op een partij die fietsen in jullie stad verbiedt. Ik ben vandaag drie keer aangereden. Drie keer!” Ska’s favoriete mopperpot is goed op dreef vanavond: veel praatjes, een voor zijn doen energieke uitstraling en af en toe zijn er zowaar tekenen van plezier te bespeuren.
Meezingen
Ondanks al het bovenstaande staat deze avond in TivoliVredenburg geenszins in het teken van woede en depressie. De muziek van The Specials is immers verpakt in aanstekelijke ska en reggae die zich uitstekend lenen voor een feestje. En dat is waar de meeste bezoekers deze avond voor zijn gekomen. Er wordt door het voltallige publiek uit volle borst meegezongen met alle hits, wat vrijwel meteen begint met Rat Race en daarna eigenlijk voor elk nummer geldt dat op de eerste twee albums van de band stond.
Maar ook tussen het onbekendere werk zitten hoogtepunten. The Lunatics (Have Taken Over The Asylum) bijvoorbeeld: ooit al opgenomen door The Specials-afsplitsing Fun Boy Three (van dat niemendalletje met Bananarama) maar dit jaar op het nieuwe album Encore verworden tot een van de beste tracks die de band ooit maakte. Datzelfde album bevat overigens ook Ten Commandments: een ijzersterk feministisch statement door activiste Saffiyah Khan, verpakt in een reactie op het gelijknamige nummer van Prince Buster. Live blijkt deze track echter de enige teleurstelling van de avond: Khan doet haar best maar kan het publiek niet vangen, vooral omdat ze slecht verstaanbaar en weinig toonvast blijkt.
Maar met slechts één minpuntje in de hele set (eigenlijk twee, want Ghost Town werd wéér niet gespeeld) mag je toch absoluut van een geslaagde avond spreken. The Specials werkt in deze setting duidelijk beter dan op de festivals eerder dit jaar: een zaal met alleen maar liefhebbers komt de sfeer immers ernstig ten goede. Nu maar hopen dat Terry Hall zijn hotel bereikt heeft zonder door een fietser te worden aangereden.
The Specials in TivoliVredenburg
Gezien op donderdag 14 november 2019
Foto’s door Ans van Heck
1 Reactie
Was echt cool! Puur jeugdsentiment voor mij maar in 2019 nog steeds zo actueel. Heb genoten! Ook van deze recensie die de sfeer goed verwoord heeft!