Na twee jaar sluiting zou je bijna gewend raken aan stille concertzalen, maar de oorverdovende stilte in AFAS Live had gisteravond een andere reden: Nationale Dodenherdenking. Tien minuten later betrad dé eightiesband bij uitstek – we hebben het natuurlijk over a-ha – het podium. Lang zou het dus niet stil blijven op 4 mei 2022, en gezeten werd er evenmin.
Je vraagt je af waarom organisatoren nog de moeite nemen om duizenden stoelen uit de kast te trekken. Vanavond wordt namelijk, net als in 2019 in dezelfde AFAS Live, het (om en nabij) 35-jarig jubileum van debuutplaat Hunting High And Low uit 1985 gevierd met een integrale vertolking. Ook toen opende de avond met de korte film Commuter van Take On Me-animator Michael Patterson. Lust For Life-recensent Stefan Sjoers zag destijds een zanger in topvorm ‘met een loepzuivere performance, weinig ruzie met zijn oortjes en regelmatig een opvallende vrolijkheid’. a-ha anno 2022 doet vermoeden dat dit geen uitzondering is gebleken, maar regel is geworden. Of het nu nieuw of oud werk betreft – wat hier dus meestal het geval is – of een nog onbekende hit-in-wording, Morten Harket en co weten het moeiteloos te tackelen.
High
Waar de avond toen begon met die ene grote hit, moet men nu wachten tot de toegift om het tijdloze Take On Me te mogen horen. Dat mag de pret niet drukken, want wie denkt dat a-ha het moet hebben van dat ene succes, heeft het helemaal mis. Naast alle tracks van het jarige debuut klinken ook dezelfde nummers van opvolger Scoundrel Days (1986) als drie jaar geleden, net als Carole King-cover Crying In The Rain en vanzelfsprekend de titelsong die de band in 1987 mocht maken voor de James Bond-film The Living Daylights. Echter geen Analogue (2005) of Foot Of The Mountain (2019) dit keer; in plaats daarvan geeft de band een voorproefje op het aankomende elfde studioalbum met de titel True North, dat in het najaar uit moet komen.
Onder verpletterend mooie beelden van besneeuwde gebergten – “A tribute to the landscape that shaped us growing up and a letter of apology to our grandchildren for fucking up our planet while we’re still on it”, aldus toetsenist Magne Furuholmen – speelt de band twee nieuwe songs: Forest For The Trees en You Have What It Takes. Het laatstgenoemde ingetogen nummer toont aan dat het visuele accompagnement waar het trio zo sterk op lijkt te hangen, niet altijd nodig is. Soms is het zelfs een beetje jammer. Zo krijgen de ondersteunende drummer, gitarist en toetsenist, sowieso al achter op het podium gezet en in duisternis gehuld, niet de aandacht die hun zeer kundige spel verdient.
Low?
Of is er iets anders aan de hand en zou a-ha liever de aandacht verleggen van de band naar het scherm? Er is inmiddels meer bekend over de stroeve relaties die ontstonden tussen Morten, Magne en gitarist Pål Waaktaar-Savoy toen de Noorse muzikanten plotsklaps tieneridolen werden. Dit hebben we te danken aan de recent verschenen documentaire a-ha: The Movie, een bijzonder diepgaande film over de onderlinge verstandhoudingen binnen het trio. Maar wanneer de heren op het podium in AFAS Live gezamenlijk klinken als één harmonieuze stem, of – heel even – op minder dan een meter afstand van elkaar met zichtbaar plezier staan te spelen, zou je niet vermoeden dat ze na afloop van de show elk naar hun eigen kleedkamer zullen afzakken.
“We forgot one song”
“We forgot one song”, zegt Magne met een ondeugende glimlach wanneer de band het podium opnieuw bestijgt voor de onvermijdelijke toegift. Het is de perfecte afsluiter voor deze twee uur durende tijdreis naar de eighties. Toch is de aankondiging van de later dit jaar te verschijnen elfde plaat True North hopelijk een teken dat Morten, Magne en Pål niet tot het einde der dagen zullen blijven hangen in nostalgie. Als deze avond namelijk iets laat zien, is het dat het andere werk hier zeker niet voor onderdoet en de nalatenschap van a-ha niet beperkt hoeft te zijn tot enkel de jaren tachtig.
a-ha in AFAS Live
Gezien op woensdag 4 mei 2022
Foto’s door Cristel Brouwer
9 Reacties
Ik vond het concert niet geweldig. Geen chemie tussen de bandleden maar vooral geen interactie met het publiek. Lichtshow was goed. Voor mij niet voor herhaling vatbaar.
In tegenstelling tot 2019?was er juist wél chemie met het publiek. Zoals Morten tijdens Hunting high and low.
Als je The Movie hebt gezien weer je waarom er weinig chemie is tussen de bandleden, al was die ook beter dan in 2019.
Neemt niet weg dat ze nog steeds een uitstekende live band zijn.
Geweldige avond!!!
https://www.facebook.com/groups/1747395215480586/?ref=share
Ik vond het geweldig ! Ik heb al veel slechte reacties gelezen maar die kloppen niet. Niets op deze wereld is nog hetzelfde dan 30 jaar geleden. Ook wij niet !! En Morten zijn stem is nog steeds top !! Zeker voor herhaling vatbaar ❤️
Ik vond het geweldig.
Ik wacht met smart op het volgende concert in Nederland .En morten heeft nog steeds een geweldige stem en zeker nog de looks
Ik ben ook geweest morten zingt nog steeds goed mags op keyboard en pal deed op de gitaar geweldige show achtergrond en verlichting
Publiek werd er wel in betrokken pal heeft niet wat gezegd morten enmags wel voor herhalingsvatbaar ik kijk uit naar de film en nieuwe muziek Henriette
Geweldig concert. Magne maakte een hele sympathieke indruk en communiceerde prettig met het publiek. Mortens stem klonk fantastisch.
Weet niet welk concert de recencist heeft bezocht. Ik vond het echter heel slecht. Mooie beelden wel, maar wat mij betreft slecht gezongen. Morten haalde te vaak de hoge tonen niet. Regelmatig was het gewoonweg vals. Ook in de samenzang was het niet best. Ook Magne was zich regelmatig aan het overschreeuwen. Het zijn zeker goede muzikanten, maar naar mijn gevoel werd er nogal zielloos het repertoire afgedraaid. En na welgeteld anderhalf uur muziek (waar komt die 2 uur vandaan?)ging ik wel met een erg onbevredigd gevoel naar huis.
Ik heb een leuk concert gezien. Was positief verrast.
Heb toch na de show op Youtube wat filmpjes van het concert teruggekeken. Morten zong op bepaalde momenten echt vals. Net wat Pierre zegt.En om eerlijk te zijn, was Magne de enige die contact zocht met het publiek. Morten heeft het 1x geprobeerd. Ik denk dat hij echt verlegen is of zo. Het publiek wilde echt wel, maar hij kon er niet mee omgaan.
En had nog nooit meegemaakt dat er tijdens een concert 20 minuten pauze wordt gehouden. Wat vreemd vonden de meesten.
Maar nogmaals leuk concert, goede muziek en we hadden niet het idee dat men problemen heeft met elkaar. Sfeer okay.
In ieder geval geen spijt.