Geen verzoekjes, geen piepjonge fans die mochten meezingen met Waitin’ On A Sunny Day en – helaas voor alle Courteney Cox-wannabe’s – geen dame die uit het publiek werd gehesen om mee te dansen op Dancing In The Dark. Dergelijke vertrouwde taferelen bleven achterwege tijdens de eerste Nederlandse show van Bruce Springsteen & The Street Band sinds 2016. Maar in zeker één opzicht was het optreden in de Johan Cruijff ArenA hetzelfde als alle voorgaande bezoekjes van The Boss: “Nobody wants to go fucking home!”
Een voor een stappen ze strijdvaardig het podium op: de bloedbroeders van The E Street Band. Minus Springsteens eega Patti Scialfa, die het grootste deel van de tour tot nu toe aan zich voorbij laat gaan. Wel present zijn oudgedienden als bassist Garry Tallent, ‘The Professor’ Roy Bittan, ‘Mighty’ Max Weinberg, meestergitarist Nils Lofgren en natuurlijk ‘Little’ Steven Van Zandt, die vanavond veel vaker een brede glimlach laat zien dan op het Malieveld zeven jaar geleden. Als laatste maakt de grote baas zelf zijn entree – 73 jaar inmiddels, maar ‘ready to grow young again’, zoals hij kort daarna zingt in het openingslied No Surrender.
Heldenonthaal
Springsteen krijgt als vanouds een heldenonthaal, maar de afgelopen jaren klonk er ook veel kritiek op de man die voorheen niets verkeerd leek te kunnen doen. En nee, niet alleen van de ‘fans’ die roepen dat hij zijn politieke opvattingen vooral voor zichzelf moet houden (dat blijft hilarisch voor eenieder die zich ook maar een beetje in de songteksten heeft verdiept). Sinds vorig jaar klaagt een deel van zijn achterban vooral over de nogal forse ticketprijzen voor zijn shows in Amerika, waar eerst manager Jon Landau en vervolgens Springsteen zelf misschien niet heel handig op reageerden. “Als je na afloop van een show klachten hebt, kun je je geld terugkrijgen”, aldus de zanger in een interview met Rolling Stone.
Vanavond in Amsterdam lijkt alles echter even vergeven en vergeten (oké, misschien ook makkelijk gezegd gezien de relatief normale prijs die je hier voor een kaartje betaalt). Springsteen en zijn band trekken vanaf de eerste noten hun kenmerkende, onverwoestbare muur van geluid op en de energie waarmee de frontman drie uur volspeelt is simpelweg ontzagwekkend. Hoe doet The Boss dat op zijn 73ste, vraagt deze twee keer zo jonge recensent zich af terwijl hij alles vanwege een gesloopte rug noodgedwongen moet observeren vanuit een zitplaats.
Lokale gitaarheld
Ook in vocaal opzicht doet Springsteen niet onder voor zijn jongere zelf, al moet hij hier en daar logischerwijs iets meer knokken om de hogere noten te halen. Vooral tijdens Prove It All Night wordt bovendien nog eens duidelijk waarom hij al ver voor zijn doorbraak gezien werd als een lokale gitaarheld, zoals ex-E Street-toetsenist David Sancious eens vertelde in een interview. Al is het niet heel onverwacht Nils Lofgren die tijdens Because The Night de fraaiste gitaarsolo van de avond uit zijn vlugge vingers tovert.
De setlist telt nauwelijks verrassingen ten opzichte van de rest van de tour – en ook daarover deden sommige fans hun beklag. De immer uitgesproken Little Steven had onlangs op Twitter een duidelijke boodschap aan hen: “Maak je niet druk over een nummer dat niet gespeeld wordt en geniet gewoon van wat het is.” En inderdaad: de show zou in principe zowel de liefhebbers die alleen Springsteens Greatest Hits kennen als de diehards moeten bevredigen.
Zwoel en intens
Voor die laatste groep is er bijvoorbeeld Kitty’s Back van het tweede album The Wild, The Innocent & The E Street Shuffle (1973). Het nummer leent zich perfect voor de aanwezige blazers en roept dankzij de zwoele en intense uitvoering, met formidabel soleerwerk van Roy Bittan, herinneringen op aan de liveklassieker It’s Too Late To Stop Now van Van Morrison. Niet gek, want Springsteen schreef in zijn autobiografie Born To Run dat dit lied nooit bestaan had zonder de invloed van ‘The Belfast Cowboy’.
Deze tour biedt fans ook de eerste mogelijkheid om niet alleen een aardige versie van Nightshift (van de soulcoversplaat Only The Strong Survive, 2022) live te horen, maar tevens songs van het tijdens de covid-crisis verschenen album Letter To You (2020). Het titelnummer gaat op de videoschermen gepaard met nogal krampachtige Nederlandse vertalingen in de ondertiteling (‘Ik trok aan die vervelende draad’?!). Vrij overbodig, maar het is duidelijk dat Springsteen de boodschap van het recentere materiaal nadrukkelijk wil overbrengen.
Zo ook tijdens het praatje voorafgaand aan het akoestische Last Man Standing, waarin hij herinneringen ophaalt aan zijn oude vriend George Theiss. De gitarist/zanger van Springsteens vroege bandje The Castiles overleed in 2018 en anno 2023 is Bruce dus ‘the last man standing’. Pluk de dag, drukt hij zijn toehoorders op het hart. Niet bijster diepzinnig, maar het heeft iets aandoenlijks. Als je zoveel charisma hebt, kun je kennelijk zelfs de grootste clichés als belangrijke nieuwe levenslessen doen overkomen.
Strenge schoolmeester
Met datzelfde onuitputtelijke charisma redt Springsteen zichzelf op handige wijze uit een penibele situatie, wanneer zijn geheugen hem een paar keer in de steek laat tijdens Wrecking Ball. En dwingt hij als een strenge schoolmeester de zaal tot stilte voor Mary’s Place. Het bekende gitaarwerpen tijdens Out In The Street pakt gelukkig beter uit dan eerder dit jaar, toen degene die ‘m moest opvangen per ongeluk op het hoofd geraakt werd door het toch niet bepaald vederlichte instrument. Met Little Steven voert Springsteen aan het einde van Glory Days nog een komische duo-act op, waarbij beide mannen constateren dat niemand in de zaal ‘fucking home’ wil gaan – inclusief zijzelf.
Logisch ook, want juist in de slim opgebouwde tweede helft is het onmogelijk om je niet mee te laten voeren door de aaneenschakeling van crowdpleasers: Thunder Road, Born In The U.S.A., Born To Run, Dancing In The Dark, Tenth Avenue Freeze-Out met een ode aan gemiste E Street-leden op het scherm… Stuk voor stuk onsterfelijke songs die zich optimaal lenen voor publieksparticipatie. Tegen het einde van de show trekt Springsteen nog even de bovenkant van zijn blouse open, wat voor veel andere mannen van zijn leeftijd waarschijnlijk niet zo’n goed idee meer zou zijn. À la Robert De Niro in Raging Bull toont hij wat boksbewegingen om zich klaar te maken voor de finale met de Detroit-medley, die eerder al de geschiedenis inging als het onbetwiste hoogtepunt van de 3lp-soundtrack van de No Nukes-concerten uit 1979.
‘Last man standing’
Net als aan het einde van zijn vorige show in Nederland, op het Malieveld in juni 2016, keert Springsteen nog één keer terug. In zijn eentje dus: the last man standing, bewapend met alleen een akoestische gitaar en harmonica voor een indrukwekkende uitvoering van I’ll See You In My Dreams. ‘We’ll meet and live and laugh again’, zingt hij, uitkijkend op een sterrenhemel gecreëerd met lampjes van telefoons. Na zo’n grandioos optreden, zijn beste op Nederlandse bodem sinds Pinkpop 2012, is het inderdaad haast ondenkbaar dat ook maar iemand het aankoopbedrag van het concertkaartje terug wil. Misschien was dat dan toch de enige logische reactie die Springsteen kon geven op de ophef rondom deze verder glorieuze tour.
Bruce Springsteen & The E Street Band in de Johan Cruijff ArenA, Amsterdam
Gezien op donderdag 25 mei 2023
Foto’s door Anne-Marie Kok
Meer lezen over Bruce Springsteen? Bekijk hier Ode aan Springsteen, een luxueus vormgegeven, 132 pagina’s tellende special over The Boss, gemaakt door het team van Lust For Life!
15 Reacties
Mooi geschreven recensie, alleen mis ik wel wat opmerkingen over het dramatisch slechte geluid. Bruce en zijn makkers valt niets te verwijten, maar zolang het geluid in de Arena niet zal verbeteren gaat het publiek langzaamaan afhaken.
Inderdaad , ik zit er nu . Show is fantastisch. Geluid een drama. Mijn laatste arena concert
Metallica idem dito ..vanaf t begin is t al n drama ..Stones , u2 you name it
Twee dagen voor het concert printte ik mijn tickets uit die ik een week ervoor had ontvangen! Toen ik de tijd van aanvang bekeek stond er een ticketrijs van 75 euro op en ern andere naam! Bleek afkomstig van ticketshop! Gebeld hoe het mogelijk was! Ik had 169 betaald per kaart. Bleek doorverkoopsite! Kon nog een grote bek krijgen ook! Voorverkoop een paar minuten voor de verkoop vorig jaar gekocht. Stom van mezef onwetend, niet opgelet! Oplichters, schurken! Gelukkig heb ik wel kunnen genieten, maar deze praktijken moeten toch stoppen! Ik heb er nog meer woorden voor, maar laat het erbij! Concert was geweldig, geluid inderdaad minder, te hard en teksten niet verstaanbaar!
Bruce blijft geweldig zo ook zijn band .maar die Arena is een geluidsdrama.Verhuis maar naar de Kuip of Malieveld .Ik ga gelukkig nog naar Landgraaf 25 ste was echt slecht geluid keiharde bassdrum waar bassist onhoorbaar door was .
Met mijn oordoppen met mediumfilter was het nog beetje te pruimen.
Je vergeet dat de show in het goffertpark in 2013 beter was dan Pinkpop 2009 en 2012.
Snap niet dat je die vergeten bent.
Die was fenomenaal. It’s not raining hard enough ….
Ik heb een keer gekeken dr Bruce ooit in Rotterdam en toen nog besloten nooit meer.Je staat veer van het podium tussen mensen die tijdens koncert half uur Telefoneren !!! Praten harder dan muziek zelf en Bovendien geluid was katastrofaal ! De Boss zelf was ongeveer vijf keer podium op podium neer, en heeft gespeeld oa. be bop a lulla ! Nooit meer stadium voor mij ! Dezelfde bij Stones en Rammstein ook.Voor heel veel geld nog !
In 1988 telefoneren??? Bijzondere inderdaad@ Jacko wacko
Gisteren de 27ste geweest naar Bruce, wist dat het geluid slecht was maar zo slecht als dit. Zo oneervol voor zo’n muzikant en band. Snap niet waarom Bruce hier is gaan optreden. Was niet te verstaan wat hij zong. Tijdens het concert zag je steeds meer lege plekken ontstaan op de zitplekken. Maar goed dat ik nog redelijk actieve herinneringen had van 2016 op het Malieveld. Hoop voor de mensen die naar de ultieme live band Coldplay gaan het dan met het geluid beter geregeld is. Daar was ik bij in Boudewijn stadion in brussel waar het wel fantastisch was. Ben nu blij dat ik geen kaarten heb kunnen bemachtigen voor de Arena. Zou een anti climax zijn geweest ben ik bang. Kortom wie er ook komt in de Arena ik ga daar niet meer heen uit
respect naar de Artiest.
Mvg. Marco
Er was veel geld geïnvesteerd door de arena om het geluid beter te maken. Luchtkokers langs het dak om de echo te dempen. Klonk leuk…. Daar heeft een acoustics bureau vanaf goed over nagedacht. Hier en daar wat metingen gedaan en klaar.
De praktijk: een paar opgeblazen stoffen kokers opgehangen. Ze hadden net zo goed een paar luchtbedden van de action op kunnen hangen. Schandalig om daar op deze manier een concert te organiseren!
Het concert zelf; ondanks het geluid heb ik genoten. De energie spatte er van af. In vergelijk met de recensies in de Volkskrant en NRC is deze een verademing…
Bruce was fantastisch maar het geluid was niet te harden. We zijn halverwege weggegaan. Gelukkig zien we hem nog een keer op het veld van Werchter. Dit drama mag niet de laatste herinnering zijn aan the Boss.
Inderdaad, geluid is niet goed. Het galmt aan alle kanten tegen alle metaal op. De schelheid daarvan was te hard aan de oren. Gelukkig oordoppen mee en half ingedaan, daar was het ergste mee te dempen.
Waarom wordt het dak eigenlijk niet opengedaan? Lijkt me de akoestiek sowieso ten goede te komen en is een fijnere atmosfeer in de buitenlucht dan met zijn allen zweten in een metalen bak.
Ik ga niet meer naar de arena voor een concert.
Slecht geluid en had gelukkig nog het geweldige concert Malieveld in herinnering. Ben gegaan omdat je denkt kan wel eens het laatste concert zijn. Mijn dochter en ik hebben ons vermaakt maar miste de magie van het vlak achter de pit staan van Malieveld. Nu tribune wat een geroezemoes en geloop ook de mensen op het veld bleven lopen en kletsen. Heel jammer.
Vergeet te melden dat het toch een beetje jammer was na bijna 40 jaar concerten bezoeken. Misschien komt er nog eens een akoestisch soloconcert zoals in 2005 in Ahoy. Geweldig je mag blijven dromen.