De laatste jaren zijn er nog maar weinig concerten in de Rotterdamse Ahoy. Veel grote acts wijken tegenwoordig uit naar de Ziggo Dome, maar Scorpions is van de oude stempel en speelt gewoon ‘ouderwets’ in de havenstad. Met een spectaculaire show vol vuurwerk en vlammen laten de rockers uit Hannover zien dat ze terecht zijn terugkomen op hun besluit om met pensioen te gaan.
De rockers van Scorpions beschikken vanavond over een heel arsenaal aan showelementen en knallen meteen met Sting In The Tail, Make It Real en een hoop vuurwerk. De band heeft verder een drumplatform dat omhoog en omlaag kan, schermen die onder andere oude beelden tonen, vlammenwerpers en Rudolf Schenker schiet vuurwerk af vanaf zijn gitaar. Het is overigens niet alsof ze het nodig hebben, want Scorpions is nog steeds een goede liveband, met strak spel en veel enthousiasme. Dat er wat slijtage op de stem van de zanger zit, is hem vergeven gezien de vele vlieguren die zijn stembanden hebben gemaakt.
De band bestaat volgend jaar vijftig jaar. Als je na een halve eeuw nog steeds optreedt, vind je het of gewoon heel leuk om te doen, of je hebt geld nodig. In het geval van Scorpions geldt het eerste, want het spelplezier straalt eraf en er is veel contact met het publiek. Om beurten lopen de bandleden naar voren over een gedeelte van het podium dat een stuk de zaal in loopt. Terwijl Rudolf Schenker en bassist Paweł Mąciwoda gekke bekken staan te trekken aan de voorkant van de bühne, staat Klaus Meine aan de zijkanten drumstokken uit te delen. Het 50-jarig bestaan is voor Meine een mooi bruggetje naar The Best Is Yet To Come. En hoewel die titel misschien niet helemaal meer geldt voor Scorpions, weet de groep nog steeds te overtuigen.
Trommelvliezen ontspannen
De Duitse rockers hebben in april dit jaar nog een MTV Unplugged-album uitgebracht en laten ook vanavond zien dat ze het zonder overdrive af kunnen. Rudolf Schenker en Matthias Jabs halen een akoestische flying V- en explorer-gitaar tevoorschijn en de hele band komt naar voren om Send Me An Angel en Holiday te spelen. Een goed moment om de trommelvliezen even te ontspannen, want het geluid staat loeihard in de Ahoy.
Daarna gaan de decibels en de energie weer omhoog met Raised On Rock en wordt langzaam naar de drumsolo van James Kottak toegewerkt. Met beelden op het scherm wordt het verhaal verteld van de albumcover van Blackout. Drumtechnisch is het niet heel bijzonder wat de Amerikaan in Duitse dienst laat zien, maar het idee is leuk. Blackout schudt de zaal weer wakker en Rudi is omgetoverd tot de man die op de albumhoes staat. De show is goed uitgedacht en loopt als een geoliede machine. Niet verwonderlijk natuurlijk, want hij is van Duitse makelij. Bij Big City Lights staat er schreeuwend groot ‘Rotterdam’ op de schermen. Het aanzicht van ‘Roffa’ is de laatste jaren erg veranderd en dat valt ook Klaus Meine op. Hij is in ieder geval erg te spreken over het nieuwe centraal station.
Vuurwerk in Ahoy
Dat de toegift voor het optreden al ingevuld kan worden, maakt de fans niet uit. Still Loving You, Wind Of Change en Rock You Like A Hurricane zijn nog steeds nummers die iedereen wil horen. Meine is zichtbaar onder de indruk van de zingende menigte en hoeft zelf amper nog een noot te zingen. De frontman merkt terecht op dat Wind Of Change nog net zo actueel is als toen het nummer uitkwam. De beelden van de val van de muur maken het helemaal af, zeker omdat het deze maand 25 jaar geleden is dat dit gebeurde. De hele Ahoy ruikt inmiddels naar vuurwerk en het is alsof we vroegtijdig Oud & Nieuw hebben gevierd.
Scorpions in Ahoy
Gezien op donderdag 27 november 2014
Foto’s: Mitchell Giebels
0 Reacties