“Of ik in het lot geloof? Min of meer, dat hangt van de omstandigheden af. Maar A Feast Of Consequences is naar mijn mening vooral ontstaan uit een toevallige reeks gebeurtenissen.” Fish doelt daarmee op een aantal dingen die hem de afgelopen jaren zijn overkomen en die niet allemaal even positief waren, maar die wel direct of indirect hun stempel hebben gedrukt op misschien wel zijn beste soloalbum tot nu toe.
Zo kampte de boomlange Schot aan het eind van zijn 13th Star Tour, waarmee hij in 2008 zijn vorige album promootte, met ernstige stemproblemen. Het bleek een gezwel op zijn stembanden te zijn waarvoor hij onder het mes moest. “Toen ik daarna weer ging optreden, ging het opnieuw mis: er bleek littekenweefsel te zijn ontstaan op de plek van de ingreep, waardoor ik opnieuw geopereerd moest worden.” Inmiddels gaat het gelukkig weer prima, zo vertelt hij, “Alleen ben ik vandaag wat schor vanwege al die vervelende interviews die ik moet doen. Of ik nu ook vocaal weer meer kan dan voor mijn operatie? Dat denk ik wel, al ben ik daar helemaal niet bewust mee bezig. Zoals ik klink op het nieuwe album, zo is mijn stem tegenwoordig. Dat was vroeger nog wel eens anders: op Script For A Jester’s Tear [het eerste Marillion-album, red.] hoor je een jongen die bij vlagen echt heel onnatuurlijk en geforceerd aan het zingen is.”
Fish Heads Tour
Toch zou de vervelende periode na de 13th Star Tour onmiskenbaar een stempel drukken op zijn nieuwe album A Feast Of Consequences. “In 2010 had ik mijn stem weer terug en besloot ik rustig weer te beginnen met optreden.” Dat resulteerde in de Fish Heads Club Tour, waar Fish in een intieme setting akoestische versies ten gehore bracht van songs uit zijn voltallige carrière. “Dat gaf me veel zelfvertrouwen terug en bepaalde ook de richting waar we met het schrijven van A Feast Of Consequences zijn opgegaan: het moest weer echt draaien om het liedje. Melodieën schrijven met alleen een gitaar en een stem en daar vervolgens op voortbouwen. Zo maak je de mooiste en meest oprechte nummers.”
Tijdens dit proces besloot Frank Usher, de vaste gitarist van Fish, uit de band te stappen om zich met andere projecten bezig te gaan houden. Een grote verandering, want Usher had het grootste gedeelte van Fish’ solocarrière deel uitgemaakt van zijn band, “Natuurlijk vond ik dat jammer, en het heeft het geluid van de nieuwe plaat zeker beïnvloed. Maar ik denk ook dat de sound van dit album hem niet zo goed lag en dat het daarom gewoon tijd was voor een verandering. Ik ken Frank al jaren en hij is wel vaker even uit mijn band weggeweest. Ik ben ervan overtuigd dat we in de toekomst wel weer een keer samen zullen spelen.”
High Wood Suite
Het hoogtepunt van A Feast Of Consequences is zonder twijfel het vijf nummers tellende High Wood Suite, een reeks songs met een speciale ontstaansgeschiedenis. “Ik kwam door een samenloop van omstandigheden terecht in het Franse Somme, bij de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog. Later ontdekte ik dat ik daar heb overnacht op slechts een paarhonderd meter van de plek waar mijn grootvader William Paterson als soldaat bij het Schotse leger loopgraven had gemaakt in 1916.” Het is een indrukwekkende gebeurtenis die veel invloed had op Fish, en hem inspireerde tot de teksten van de High Wood Suite. Bij het concert in Paradiso leidde hij de songs bovendien in met het verhaal van zijn bezoek en zijn grootvader, wat voor een kippenvelmoment zorgde. “Waarom ik er voor kies zoiets persoonlijks op het podium te delen? Dat moet je niet te veel analyseren. Ik ben nu eenmaal een verhalenverteller, dat is mijn vak. Het voelde die avond goed om dat te doen, maar er zijn ook genoeg optredens waar ik het niet vertel.”
Biografie
Overigens gaan er ook geruchten dat Fish in de nabije toekomst zijn eigen verhaal wil gaan vertellen: de zanger zou werken aan een autobiografie. “Die plannen zijn er inderdaad, dat klopt. Maar daar ga ik nu niet met je over praten, want ik ben nu op tournee en heb mijn volledige aandacht bij de optredens.”
0 Reacties