Terwijl even verderop Avenged Sevenfold in de Ziggo Dome optreedt, heeft De Staat AFAS Live uitverkocht. Had de band niet, net als bijvoorbeeld Kensington en Dotan, die grootste zaal van Nederland vol kunnen krijgen? Lust For Life toog naar Amsterdam en zag dat de Nijmegenaren gemakkelijk het allergrootste werk aankunnen.
Zou Torre Florim weleens met een schuin oog kijken naar zijn generatiegenoten van Kensington en Dotan? Artiesten die zonder zichtbare moeite de Ziggo Dome, Nederlands grootste concertzaal, uitverkopen? Want Florims band De Staat geeft vandaag zijn grootste clubshow op een steenworp afstand van die hal, in een uitverkocht AFAS Live (zoals de oude HMH onlangs is hernoemd). Weliswaar heeft die zaal een indrukwekkende capaciteit van zesduizend man, het haalt het niet bij de zeventienduizend even verderop.
Maar De Staat is geen Kensington of Dotan. Dat zijn acts met een stadionrocksound, met meezingsongs die je op ieder moment van de dag op de radio kunt draaien zonder een kwaad telefoontje naar je omroep te krijgen. Liedjes in de traditie van U2 en Kings Of Leon, zeg maar. De Staat is eigenzinniger. Puntiger. En hoewel hele volksstammen zonder moeite het refrein van Witch Doctor kunnen meezingen, het is natuurlijk geen traditionele meedreuner. De Staat maakt juist muziek in de lijn van bands als Queens Of The Stone Age en Pearl Jam. Niet per se qua sound, wel als het gaat om beleving: je moet er even moeite voor doen en je openstellen.
Evolutie
De band is ook wars van conventies. Al vanaf het prille begin lijken Florim en de zijnen door een andere bril naar optredens te kijken dan de meeste bands doen. Zo stond er tijdens de tour voor het tweede album, Machinery, ineens een enorme metalen machine op het podium die op den duur door drummer Tim van Delft werd aangeslingerd – het apparaat ontpopte zich op dat moment tot een analoge drummachine. Niet een met transistortjes en lampjes, maar met kettingen en radars. Die evolutie op het podium duurde in de loop der jaren voort, met een enorme led-wall en camera-interactie tot gevolg. Langzaam bouwde De Staat aan een ijzersterke liveshow die zijn weerga niet kent, met de show in AFAS Live als voorlopige apotheose.
Want er is in Nederland geen band zo strak als De Staat, bewijzen de Nijmegenaren vanavond. Niet als het gaat om de muziek: het feit dat toetsenist/toeteraar/gitarist/manusje-van-alles Rocco Hueting zichzelf wat muzikale bewegingsvrijheid gunt, zorgt juist voor wat lucht in de show. Maar qua opbouw en aankleding kent De Staat geen gelijke. Neem die enorme muur van ledlichten op het podium, waar doorlopend fascinerende visuele graphics op worden getoond. Niets nieuws onder de zon natuurlijk, dat hebben meer band. Totdat Florim tijdens Help Yourself een camera op het podium zet, in de lens kijkt, zijn snoet ineens heel groot op het scherm te zien is en zo de tent toezingt. Dat soort vernuftigheden, groot en klein, geven je het gevoel alsof je bij een illusionist staat te kijken: van de autoclaxon in Ah, I See, de arcadegame-achtige beelden tijdens Make Way For The Passenger of de cover van The Prodigy’s Firestarter: je wordt als bezoeker telkens weer verrast.
Concertgimmick
De show vanavond kent geen zwakke momenten. We krijgen zelfs een paar ‘oudjes’ voorgeschoteld, zoals een prachtig uitgesponnen versie van Wait For Evolution. Zelfs ‘De Machine’ wordt het podium opgehaald voor een reprise. Get On Screen laat de AFAS Live veranderen in een overvolle technotent. En dan loopt Florim naar het midden van de zaal voor zijn laatste kunstje van de avond: de grootste concertgimmick van de afgelopen tien jaar. De frontman staat op een kleine verhoging, zet Witch Doctor in en laat een paar duizend man om zich heen dansen. Je zou bijna denken dat hij precies dit voor ogen had toen hij de inmiddels roemruchte videoclip liet maken.
Rest de vraag of De Staat binnenkort die zaak even verderop zou kunnen vullen. En eerlijk gezegd: ik heb geen idee waarom niet. In de AFAS Live laat de groep niet alleen zien de beste liveband van Nederland te zijn, Florim en de zijnen trekken het naar een compleet nieuw niveau. Vanavond keken we naar livemuziek 2.0.
De Staat in AFAS Live, Amsterdam
Gezien op zaterdag 18 februari 2017
Foto’s: Bernard Bodt
1 Reactie
Het concert zaterdagavond van De Staat was inderdaad geweldig. Overtrof al mijn verwachtingen. Ik kan me volledig vinden in het statement “Livemuziek 2.0”, De Staat is een super strakke live band. En de genoemde “concertgimmick” is een mega afsluiter van het optreden.
Voor iedereen een aanrader om deze act een keer live te zien!!